۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

به سوی معماری جدید vers une architecture


این روزا کتاب vers une architecture (به سوی معماری ای جدید) نوشته لوکقبوزیه رو شروع کردم به خوندن . کتابی که بدون شک یکی از مهمترین آثار مکتوب لوکقبوزیه و همچنین از مهمترین مانیفست های معماری مدرنه و برای شناخت و فهم لوکوقبوزیه و همچنین معماری مدرن خوندن این کتاب به نوعی از ضروریات به حساب میاد . داستان زندگی لوکوقبوزیه و جریان معمار شدنش و همچنین داستان نوشته شدن این اثر خیلی جالبه ، اما توی این نوشته حرف من چیز دیگه ایه .............'' به سوی معماری جدید'' کتابیه که در سال 1923 منتشرشده ، یعنی 88 سال پیش . در این که این کتاب به فارسی ترجمه شده شکی نداشتم ، با این حال کنجکاو بودم که ببینم زمان انتشارش به فارسی در چه سالی بوده . برای همین یه سری زدم به سایت کتابخونه ملی که توش اطلاعات همه ی آثار مکتوب منتشر شده به فارسی موجوده . نتیجه ی جستجو واقعا برام تعجب برانگیز بود .......... امیدوارم که اشتباه از من باشه ، اما اولین ترجمه ی این کتاب مربوط میشه به سه سال پیش یعنی سال 86 !!!!! که اون هم یک ترجمه هست از روی یه ترجمه دیگه ( یعنی از روی نسخه ی انگلیسی !) .................... این مشکل فقط مربوط به آثار لوکقبوزیه نیست ، کافیه که اسم چند تا از کتابای مهم دیگه تو زمینه ی معماری رو جستجو کنید تا ببینید که تا به حال اصلا ترجمه نشده اند ،البته شاید این مساله توی همه ی رشته ها وجود داشته باشه .................ء
به هر حال ، جبران این کمبودها زمان زیادی می بره و همچینن نیاز به یک برنامه در سطح کلان داره ، ولی به هر حال باید از یک جایی شروع کرد ............. من که هنوز کاری از دستم بر نمیاد ، اما شمایی که می تونید ، وقت رو از دست ندید ..........ء

هیچ نظری موجود نیست: